Phishing e-mails herkennen

door | Categorie Algemeen | 15 oktober 2016

Geen reacties

Slachtoffer worden van phishing is enorm vervelend. Phishing e-mails herkennen is dan ook van groot belang. Phishing e-mails hebben verschillende kenmerken, herkennen van dit soort berichten is dus relatief eenvoudig. Wij geven je graag wat tips die je kunt toepassen als je een vreemd e-mailbericht hebt ontvangen. Zo kun je achterhalen of het om phishing gaat of niet.

phisinh-mails-eerder-herkennen

Phishing e-mails herkennen: slechte grammatica en spelling

Als je phishing e-mails herkennen wilt moet je goed kijken naar de inhoud van een bericht. Ontvang je nooit berichten in het Engels dan is de kans groot dat je te maken hebt met een phishing bericht. Als het gaat om phishing dan wordt er meestal gevraagd je account opnieuw te activeren, je wachtwoord opnieuw in te stellen, geld te geven aan een goed doel of je hebt een prijs gewonnen. Heeft het bericht een dergelijke inhoud, dan is de kans op phishing groot. Niet alle phishing berichten zijn in het Engels trouwens. Steeds vaker worden phishing berichten in het Nederlands verzonden. Een belangrijk kenmerk daarbij is dat de grammatica slecht is en dat het bericht veel spellingsfouten bevat.

Phishing e-mails herkennen: phishing gaat om geld

Het doel van een phishing e-mail is geld verdienen. Je zult dan ook niet verbaasd zijn als we je vertellen dat de inhoud ook geld-gerelateerd is meestal. Zo kan er gevraagd worden om geld over te maken naar iemand die het heel slecht heeft. Vaak krijg je verhalen over kinderen onder ogen die heel ziek zijn en er geen geld is voor de behandeling. Een andere tactiek die wordt toegepast is het beloven van een geldprijs. Je moet alleen wel even je creditcardgegevens of bankgegevens kenbaar maken. Dat is iets wat je nooit moet doen natuurlijk!

Phishing e-mails herkennen: verlengen of heractiveren van je account

Steeds vaker worden er berichten verzonden uit naam van de Rabobank of ING bijvoorbeeld. Er wordt gevraagd je bankpas te verlengen of een nieuwe pincode in te stellen. Het is goed om te weten dat een bank hier nooit om zal vragen per e-mail. Krijg je dergelijke berichten, dan kun je ze gelijk verwijderen. In zulke berichten zie je altijd een link staan naar de website van de bank. Deze link verwijst echter niet naar de echte website van de bank, maar naar een vals opgezette website. Hoe kun je hier achter komen? Phishing e-mails herkennen kan door met je muis op een link te gaan staan. Je ziet vervolgens onderin je scherm waar de link naar toe verwijst. Staat er www.rabobank.nl, dan is het de echte website van de bank. Staat er echter een heel ander adres dat je niks zegt, dan is de kans groot dat er sprake is van een phishing e-mailbericht.

Herkennen van phishing berichten

Wij hopen dat je vanaf nu phishing e-mails herkennen zult. Voorkomen is beter dan genezen namelijk! Als phishing e-mails herkennen niet lukt en je gaat in op het verzoek in het bericht, dan kun je veel geld verliezen. Dat zou natuurlijk ontzettend jammer zijn!

 

Geen reacties

Geef een reactie

Make sure you enter (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.