Contactgegevens
- Email: info@onlinebestolen.nl
- Website: www.onlinebestolen.nl
In 2015 zijn minimaal 203 Nederlanders slachtoffer geworden van phishing. Ze werden voor ongeveer 355.000 euro bij elkaar opgelicht laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten. Ook al heeft het Fraudehelpdesk 203 meldingen gehad is het nog onduidelijk hoeveel mensen er in de werkelijkheid zijn opgelicht.
Zoals hierboven beschreven is worden er veel mensen opgelicht en het gaat om veel geld. U kunt ook een phishing mail krijgen. We zullen u uitleggen hoe u kunt voorkomen om slachtoffer te worden van phishing en hoe u kunt helpen met het oplossen van phishing.
Phishing is een criminele manier om achter iemand zijn geld of persoonsgegevens te komen via de computer. Criminelen zenden duizenden mailtjes naar willekeurige mensen in de hoop dat mensen niet goed opletten en er in trappen.
Phishing-mails proberen de ontvanger vaak angstig te maken. Dit doen ze door zich voor te doen als een bank, die meldt dat je rekeningnummer geblokkeerd word. Er wordt dan vermeld dat je nog openstaande schuld hebt en die wilt afbetalen zodat je rekeningnummer niet geblokkeert wordt.
Phishing-mails worden steeds geavanceerder. Oplichters komen achter steeds meer persoonsgegevens en weten waar mensen op reageren. Ze proberen dan ook hun mails zo te maken dat het echt lijkt. Er zijn gelukkig manieren om een phishing mail te herkennen. Hier zijn een paar punten:
Er wordt vaak naar persoonlijke informatie gevraagd, zoals je bankrekeningnummer, je sofinummer of je geboortedatum. Er word ook vaak naar creditcardgegevens en wachtwoorden gevraagd.
Banken en bedrijven vragenNOOIT persoonlijke informatie in e-mails. Als een bank persoonlijke informatie vraagt wordt er meestal gevraagd of je langs wil komen op het hoofdkantoor. Als banken of bedrijven naar persoonlijke informatie vraagt is dat meestal phishing.
Soms wordt er gevraagt om een bestand te downloaden. In dat bestand zou het dan makkelijker zijn om gegevens in te vullen. Banken zullen NOOIT dit soort bestanden opsturen. Als je een bestand opgestuurd krijgt open dit bestand dan niet
De meeste phishing-mails beginnen zonder persoonlijke aanhef. Meestal beginnen ze met zoiets als ‘Beste klant’ of ‘Geachte relatie’ Als een bank jouw persoonlijk probeert te bereiken zullen ze je naam gebruiken en vaak staat er ook andere informatie bij die de bank van jou weet
Wat een phishing-mail meestal probeert te bereiken is dat je op een link klikt. Meestal wordt er dan malware op je computer geinstalleert of je komt op een website terecht die zich voordoet als een andere website.
Bekijk bijvoorbeeld deze link: https://bankieren.rabobank.nl/klanten. Het lijkt alsof je naar de website van de rabobank gaat maar je gaat uiteindelijk naar google. Phishing-mails gebruiken hetzelfde principe. Je klikt op een linkt waarvan je denkt dat je naar de website van de rabobank gaat maar uiteindelijk gaat u naar een website die slechte bedoelingen heeft.
Om achter een valse link te komen kan je je muis op de link houden. Meestal komt er dan een popup op je scherm die de echte link laat zien (in webbrowsers is dat meestal links onderin van het scherm). Als je toch op de link geklikt hebt kan je de link in je adres balk zien van je browser. Als de link niet klopt kunt je gewoon de website afsluiten.
Als je denkt dat je een phishing-mail hebt ontvangen kan je bepaalde adressen bereiken:
Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude van de overheid en bij de Fraudehelpdesk
Mailadressen voor banken:
ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com
ING Bank: valse-email@ing.nl
Rabobank: valse-email@rabobank.nl
SNS Bank: valse-email@sns.nl
ICS-/ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl